コンポーザー解説 <第2弾> Composer introductions No.2

渡辺信一郎監督の新作「キャロル&チューズデイ」の劇中歌を手がけるアーティストの顔ぶれが更新された。新たに公表された人たちをここで紹介しよう。

まずはエヴァン・キッド・ボガート。LAを拠点に大物ミュージシャンたちに数多くの楽曲を提供するソングライターだ。代表作として知られるのは、2009年にヒットしたビヨンセ「ヘイロー」や、全米1位も獲得したリアーナ「SOS」(2006年)などだろう。

エヴァンは、カサブランカ・レコードの創立者ニール・ボガートの息子である。カサブランカといえば、キッスやドナ・サマー、ヴィレッジ・ピープルなどを擁し、70年代から80年代にかけてヒット作を連発したレーベルで、ファンクのファンにはパーラメントやキャミオが在籍したことで有名だ。

その父の遺伝子を受け継いだエヴァンも、多くのアーティストに楽曲を提供している。先のビヨンセ、リアーナに加え、ジェイソン・デルーロ、ブランディーなどのR&B系や、ジェニファー・ロペス、エンリケ・イグレシアスなどラテン系、そしてマドンナ、ブリトニー・スピアーズ、デミ・ロヴァート、レオナ・ルイスなどなどメイン・ストリームのポップ歌手にも軒並み関わっている。変わったところではKポップ・アイドルの少女時代にも何曲か提供している。そのシームレスな活動が、いかにも今のLAの作家という感じだ。

続いては、ロック・ファンにはおなじみのグループが登場。キーン(Keane)はイースト・サセックス州のバトルという街から登場したロック・バンド。ピアノ、ドラム、ベースを基本とするギターレス編成で、叙情的なメロディも印象的なスタイルが人気となった。2004年発売のファースト・アルバム『ホープス・アンド・フィアーズ』が、全英チャートに初登場から4週連続で1位を獲得し、以来、出す作品のすべてが大ヒットとなった。だが、アルバム4枚を出し人気絶頂だったにもかかわらず、13年に無期限の活動停止に入ってしまった…。

しかし、17年に映画『怪物はささやく』のエンディング・テーマにキーン名義で新曲を提供、18年の夏には地元バトルのフェスで演奏もしたようだ。そんな状況下での「キャロル&チューズデイ」への楽曲提供とは?バンド完全復活か?

キング・オブ・コンヴィニエンスはノルウェイのベルゲン出身のアコースティック・デュオだ。1999年にデビューしたが、非常に寡作なグループで、アルバムは3枚だけだが、根強いファンがついている。またミュージシャンからの評価も高く、日本のコーネリアスやカナダのファイストなどとコラボしている。09年の『デクラレーション・オブ・ディペンデンス』以来グループとしてのリリースがないが、これまた「キャロル&チューズデイ」にグループ名義で楽曲を提供するとなれば話題になるだろう。

最後は日本のNulbarich(ナルバリッチ)。シンガー・ソングライター/トラックメイカーのJQを中心に、2016年から活動しているユニットだ。バンド・メンバーを公表していないため、“覆面バンド”などと言われるが、要はJQがサウンド、プロデュースを司るグループなのだろう。ファンクやアシッド・ジャズの影響色濃い、グルーヴィなサウンドが身上だが、昨今のシティ・ポップの流れとも期せずしてリンクし、今や絶大な人気を誇っている。

Text by 高橋修

The lineup of artists working on songs for Director Shinichiro Watanabe’s new TV anime CAROLE & TUESDAY has been updated! Here, I’m going to introduce the newly revealed songwriters:

First up is Evan “Kidd” Bogart, a Los Angeles-based songwriter who has provided music to numerous major artists. His representative works include Beyoncé’s 2009 hit “Halo” and Rihanna’s “SOS”, which topped the American charts in 2006. Evan is the son of the late Neil Bogart, the founder of Casablanca Records. With a roster that includes superstars like KISS, Donna Summer, and the Village People, Casablanca Records produced a string of musical hits in the 70s and 80s. It’s also famous among fans of funk music for artists such as Parliament and Cameo. Inheriting his father’s talents, Evan has written songs for many artists. In addition to the abovementioned Beyoncé and Rihanna, he has worked with R&B artists like Jason Derulo and Brandy Norwood, Latin music artists like Jennifer Lopez and Enrique Iglesias, and mainstream pop artists like Madonna, Britney Spears, Demi Lovato, and Leona Lewis. Curiously enough, he has even produced several songs for the K-pop idol group Girls’ Generation. His seamless activities certainly give the impression of a prolific LA writer.

Next up, we have a group that many rock fans will be familiar with. Keane is a rock band out of Battle in East Sussex, England. Featuring a guitarless lineup of piano, drums, and bass, Keane became popular for their lyrical melodies and impressive style. Their first album, Hopes and Fears, topped the English charts for four consecutive weeks when it was released in 2004, and all of their subsequent releases have been very well received. But despite four successful albums, they went on hiatus in 2013... However, in 2017, they contributed to the soundtrack of the motion picture A Monster Calls, and in 2018, they briefly reunited to perform at a summer festival in their hometown of Battle. Now they’ve been recruited to write music for CAROLE & TUESDAY. Does this mean the band will be permanently getting back together?

Kings of Convenience is an acoustic duo from Bergen, Norway. They’ve only produced three albums since their debut in 1999, but despite the infrequency of their releases, they’ve built up a strong fan base. Also held in high regard by other musicians, Kings of Convenience has collaborated with several artists including Cornelius from Japan and Feist from Canada. They’ve been quiet since the release of their 2009 album, Declaration of Dependence, but are sure to make a splash with their musical contribution to CAROLE & TUESDAY.

The final artist is a band called Nulbarich from Japan. Led by singer/songwriter/track maker JQ (Jeremy Quartus), they’ve been active since 2016. They’re considered a “masked” band, since the individual members prefer to remain anonymous, but we know that JQ is in charge of sound and production. Strongly influenced by funk and acid jazz, they initially tended toward groovy tunes, but their recent incorporation of the city pop trend has boosted their popularity to new heights.

Text by Osamu Takahashi